Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 773
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Inlägg av FreddePettersson »

Kan bara konstatera att Svenska hobby handlare är dränerade på " Sköldpaddor" tydligen många byggen på G med växlar som ska köras med "Sköldpaddor"

För att bygga vidare har idag Jula i Halmstad fått ett besök, en hållsåg 51 mm inskaffad.

Hjärnan jobbar med att försöka bestämma inriktningen och kostnads bilden för ställverk, växel, signal samt fäll logik för bommar.

1. ställverk, blir ett styck fjärrställverk med växlar och signalbilder för fjärr TKL. Återkoppling på växelläget från sködpaddan samt signal automatik, dvs signalengår åter till rött efter passering.

Ett lokalt ställverk föra att kunna manövrera vissa av de fjärstyrda växlarna när TKL frigivit dessa för rangering.
Manuella växlar med mekaniska omläggare från OUTBUS

En signal konsult efterlyses ! Se punkt 3

2. Växlar,här är många beslut tagna med mekanik och ställverksbesluten

3. Ooooo så många möjligheter det finns, billigt till dyrt, lokalt Loconet, mångledare etc.
Som jag funderar just nu är följande:

Relä teknik - är rätt hemma i enklare teknik själv, lite föreglingar som självhållning av lite relär så kan man får växlar och signal att fungera som tänkt - med det drar iväg i kablage, hemmabyggda specialkort,relärer och framför allt mångledare mellan fjärrställverk och lokala ställverket, hur mycket beror på var man väljer att lägga själva logiken.
Billigt ? Blir rätt mycket grejer - men är lätt att skaffa billigt. Negativt- Kräver plats under modulerna!

Lokalt Loconet
Enklare installation ( tänker Uhlenbrocks moduler med spår dektering samt utgångsmodul), signalbilder mm går att programmera som man vill etc. Kabeldragning - istort sätt bara en Loconet kabel melålan fjärrställverket och modulen.
Ett visst motstånd då man måste lära sig all programmering, nu finns ju dataprogram från Uhlenbrock för att förenkla det hela.

Negativt - kostnaden med 1- 2 st ingångsmoduler , 1- 2 utgångsmoduler samt en enhet som skapar Loconet signalen ( har en beg IB som lägger ner ibland, den kanske kan fungera).

Ja, nu åter till semester och planering av vecka 2 på semestern.
PS . Ängnar några minuter till ovan också, men säg inte detta högt :mrgreen:
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av jhjelm »

Du kanske kan bygga med en arduino mega.
40 in/ut-gångar.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 773
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av FreddePettersson »

Den verkar kul, synd att den bara hanterar 5 V utgångar och ingångar , blir många hjälp reläer om jag fattat det hela rätt.
Iof kan ju signalernas LED köras med 5 V utan bekymmer. Största utmaningen är väl att köra " sköddpaddor" blir en del hjälpreläer. Likaså ingångar måsre ju går via relä för att inte mixa spänningar.

Ska kolla lite på detta, om inte bara för att försöka lära mig mer " kodning" . Tyvärr ha jag ingen större kunskap i programmerin i denna typ av kod, däremot ladder samt ISO kod för CNC maskiner , där har det blivit många villkorsstyrda funmktioner genom åren.

Vad hittar man hjälp med programmeringen? Lite exempel kan man ju snappa upp via deras Beginner exempel, men mitt lilla projekt kräver en del. Kan du detta?

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Eke »

Det finns lite funderingar på en stationsbuss med flera bussar i (nätverkskabel) som skulle kunna ersätta den vanliga boosterbussen!
Vi är några från MMM och Modulsyd som bollat lite idéer och ett extra loconet + kanske en extra dcc-buss för t.ex. signaler skulle nog kunna tänkas bli resultatet någon gång framöver misstänker jag!
Johnny och jag spånade även lite om signaler nere i Hartmannsdorf inspirerade av Fremos signalschakt!
Jag själv funderar på om man inte skulle kunna använda vanliga lokdekodrar till signalerna i kombination med ovan nämda stationsbuss!
Finns ju billiga dekodrar eller så kanske man har gamla hemma som kanske inte är helt upp to date för dagens krav på köregenskaper men som skulle kunna duga för att driva några lysdioder i en signal!
Och billiga överblivna boostrar som skulle kunna användas till ett sådant system finns det ju gott om, t.ex. roco eller power2!

Lite att fundera över! ;-)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av daniel »

Arduino
http://www.arduino.cc/

Model Railroading with Arduino
http://mrrwa.org/

Embedded LocoNet
http://embeddedloconet.sourceforge.net/

OpenDCC
http://www.opendcc.de/

Om man har LocoNet-buss men inte behöver centralen så går det bra att köra utan central. Det åtgår en 12voltsadapter för spänningen, två motstånd och två transistorer. En diod för att förhindra felaktig inkoppling av plus och minus kan vara en fördel också. Så fem enkla komponenter på ett experimentkort är allt som behövs. Centralens uppgift är dels att omvandla LocoNet->DCC och dels att hålla reda på loken så använder man bara LocoNet och inte DCC så behövs inte centralen.

Har du en central som ger DCC så kan Digitrax växeldekodrar vara ett alternativ för att styra sköldpaddorna. Jag kommer använda de dekodrarna hemma. Dekodern ger väldigt lite ström ut så den passar inte för andra växelmotorer men sköldpaddorna ska tydligen ha ström hela tiden, även när de har nått ändlägena, så då är Digitrax dekoder bra.

Vi är några som har programmerat AVR Atmel-kretsarna och Arduino:s programspråk verkar vara en sorts C så vi kan nog försöka hjälpa. Jag har inget emot frågor kring programmering på forumet så länge de är relaterade till moduler/modelljärnväg.

Beträffande ingångarna så kan optokopplare vara ett bra alternativ. Du slipper reläerna och får en galvanisk isolering.

Glöm inte skyddsdioderna på utgångarna. Reläer och motorer kan ge höga spänningar när man bryter strömmen så det behövs en diod som skyddar utgången. Dioden ska kopplas parallellt med reläet fast bakvänt. När strömmen slås ifrån går strömmen genom reläet och genom dioden.

Mvh Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av AndersB »

FreddePettersson skrev:Lokalt Loconet
Enklare installation ( tänker Uhlenbrocks moduler med spår dektering samt utgångsmodul), signalbilder mm går att programmera som man vill etc. Kabeldragning - istort sätt bara en Loconet kabel melålan fjärrställverket och modulen.
Ett visst motstånd då man måste lära sig all programmering, nu finns ju dataprogram från Uhlenbrock för att förenkla det hela.
Spännande modul!
Om du ska titta på fjärrställverk och loconet så kan jag varmt rekommendera prylarna från CML.
Till Klågerup (20+ växlar) använder jag ett lokalt LocoNet och har byggt ställverket med deras DTM30.

Ställverkskortet DTM30 hanterar 60 knappar och 60 lysdioder. Till en växel vill man kanske ha en knapp och två lysdioder, så med 15 växlar så har man alltså 30 dioder till signaler och spårindikering. Fler DTM30 kan användas tillsammans om man så vill.

Dekodern DAC20 hanterar 8 växlar eller ex. 16 lysdioder. Har också lokal omläggning med knapp och lokala ändringar signaleras ut så att t.ex. ställverk och dator visar korrekt läge.

Dom har också ett speciellt signalkort men det har jag inte testat. Det har en del färdiga signalbilder men tyvärr inte svenska. Hur generellt det är för andra signalbilder vet jag inte...

Hela paketet "programmeras" enkelt från en dator. Tågvägar, regler för hur växlar och signaler ska hänga ihop etc. sätts lätt upp. Mycket smidigt.
Allt är standard LocoNet så prylar från andra tillverkare funkar ihop med övrigt - viktigt naturligtvis så att t.ex. återmatning till ställverk fungerar vid lokala förändringar och om man i framtiden kanske inför en central trafikledning på dator som också är med och lägger växlar :-)

Till Klågerup, bara växlar, har inga signaler (ännu?), gick det åt en DTM30 och tre DAC20. drygt 600:- styck blev alltså cirka 2500:- för elektroniken. Lite tufft för kassan, men med tanke på de alternativ ( med logik/ttl/relä etc.) som jag var inne på, så blev det betydligt enklare och smidigare och faktiskt antagligen t.o.m. billigare i slutändan :)

mvh/anders
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Eke »

Väldigt intressanta prylar från CML!
Dom skulle ju passa mycket fint ihop med det signal loconet som det kluras på nu!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Eke »

@ AndersB
Kan prylarna från CML hantera lokadresser också, eller är det bara växeladresserna som funkar? Kunde ju vara bra att kunna använda gamla avlagda lokdekodrar för signaländamål!

Mvh. Peter
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av AndersB »

Eke skrev:@ AndersB
Kan prylarna från CML hantera lokadresser också, eller är det bara växeladresserna som funkar? Kunde ju vara bra att kunna använda gamla avlagda lokdekodrar för signaländamål!

Mvh. Peter
Hej, sorry, somnade till "lite"...

Nej, tror inte att lokadresser är aktuella utan det är standard "växeladresser" som gäller.

Att använda en gammal lokdekoder blir kanske lite svårt då den bara lyssnar på dcc och då måste ju en sådan buss också användas - och en central etc. Och det här medd återkoppling blir svårt.

Ska man fundera på en gemensam signalbuss så borde loconet vara självskrivet. Där finns ju redan hela kitet med självständiga enheter som lyssnar på varandra. Att lokal omläggning, stationsställverk och fjärrställverk ska kunna fungera parallellt är väl ett givet krav?

Funderade lite på hur det skulle fungera om flera stationer och linjemoduler skulle följa varandra signalmässigt.
Med kort likt ovanstående kort så ställer man för varje signal in vilka andra signaler eller växler m.m. den ska följa.
En stationsmodul får då en fast uppsättning adresser för sina signaler. Vissa av dessa signaler, ex. yttersta infartssignalen har en känd adress som kan användas för beroenden i andra moduler.
När linjemodul med en signal ska placeras före stationen så kodas adressen till stationens infartssignal in på denna signal. Därefter kommer signalerna att fungera korrekt med "vänta stopp", "kör 40" eller vad det nu kan vara.
På en modul är det bara infarts- och utfartsignalerna som måste ges ett externt beroende. Övriga är inom modulen och samma vid alla modulkörningar.
Hade varit ganska enkelt och snyggt.

Hur man kodar in det beroendet är ju olika på olika kort. På korten från CML så kan det enklast göras med en dator som kopplas in på loconet och som då ser och kan hantera alla kort på nätet.

mvh/anders
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Eke »

Jaha! Behövs det ingen dcc-boosterbuss då för att driva dekodrarna till växelmotorerna och signalerna?
Räcker det med loconet och någon lokal strömförsörjning då? Kanske inte så dumt i så fall, det blir ju en buss mindre!
Väldigt spännande det här i alla fall även om man inte kunde nyttja gamla lokdekodrar!

Det har pratats lite om att ha en teknikträff med bara en liten testbana i höst, troligtvis i Stockholm där man kan fokusera lite mer på sånt här som inte hinns med på vanliga träffar, signalbussen är ju en typisk grej som är självskriven att labba med där, och Roco:s nya central skulle man ju kunna klämma lite på också och testa hur den funkar när den kommit!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"