Björnligan lokstation

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Björnligan lokstation

Inlägg av daniel »

Jag var uppe i Habo i söndags och diskuterade lite idéer och har suttit och spånat lite. Jag ska bygga färdigt Dalton town och Dalton bridge innan jag ger mig in i något annat projekt, men jag vill bolla lite idéer. Skulle den här modulen funka?

Björnligan lokstation
Längd: 1000 mm
Bredd: 400 mm
Manuell vändskiva, diameter 360 mm

Modulen placeras i änden på banan, i direkt anslutning till tågmagasin eller dylikt och blir då en förlängning av tågmagasinet. Om tågmagasinet saknar genomgående spår får modulen placeras före tågmagasinet.

Syftet med modulen är dels att kunna vända lok och "observation cars" (utsiktsvagnar), dels att kunna ställa upp lok och cabooser på uppställningsspåren. Man har då möjlighet att strikt köra "tågbesättning har eget lok och egen caboose", eftersom dessa står uppställda för sig avskilt från vagnarna i tågmagasinet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Björnligan lokstation - spårplan.png
Björnligan lokstation - spårplan.png (9.72 KiB) Visad 4688 gånger
Björnligan lokstation.png
Björnligan lokstation.png (29.58 KiB) Visad 4688 gånger
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av MickeC »

Energin sprudlar :)

Jag ser ingen anledning varför inte planen ovan skulle fungera... mitt tågmagasinet t.ex. har genomgående spår och skulle ha nytta av ovanstående, har ibland funderat att bygga något liknande...

Sen skall man akta sig lite så verksamheten i världen utanför (magasinen) inte tar överhanden mot den på banan.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av kasoe »

Läge att standardisera läget på spåren på magasinen? Utan det så blir denna vändmodul "bara" anpassad till en yard, kan vi enas om samma mellanrum på "yards" så blir den sjukt flexibel...

För att få en combo med Mickes farhåga, någon som funderat på att bygga en Yard med lokstation där man kan hantera detta som "på riktigt"?

Olle, du hade väl lånat en artikel av mig på någon av C&Os stationer som var byggd på NTRAK-moduler? Bygg en sån Olle, Olle, bygg den, Olle, Bygg... :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av PerJohansson »

Om man har den som lokstation så är den ju användbar även med bara ett spår anpassat. Och här är det ju bara mittenspåret som är genomgående. Resten är ju uppställning för lok och cabooser. Visst. Vänder du en observation så får du backa in tåget när det är vänt, men det är ju exakt som i verkligheten. Så det är ju inget problem. :)

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av PerJohansson »

I min fantasi finns fortfarande en idé om att på lite sikt byta ut PH mot en förbättrad variant. Rakt genomgångsspår, passagerarspår och liten coachyard på ena sidan. Godshantering, lokstation, kol, diesel, vatten, sand, caboosetracks och annat på andra sidan. Men men... Det ligger ju inte innan DT.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av kasoe »

Och jag drömmer ännu om Marion station inkl Yard, ännu en interchange och en större lokstation med yard... ;) kanske ska slå till på erbjudandet om sekunda M-playmoduler... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av MickeC »

En sak som gör mig tveksam är att låta hela tåg passera vändskivan, det känns som en potentiell felkälla, bättre då att låta vändskivan vara sist...

Sen precis som Anders tycker jag en gestaltat lokstation skulle tillföra mer.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av daniel »

Kan vi få till en riktig lokstation så är det en klar fördel. Men diskussionen i Habo handlade om att det inte verkar vara aktuellt i närtid. Den här lokstationen kan då vara ett alternativ i väntan på riktiga lokstationer.

Som jag sa i Habo så är jag gärna med och ekonomiskt bidrar till gemensamma projekt, t ex en lokstation eller ersättare till Pine Hill, men pga av avstånden Växjö-Habo-Skövde så har jag svårt att hjälpa till och bygga på modulerna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av daniel »

Jag slängde ihop en enkel vändskivemodul av plywoodremsor som jag hade liggande hemma och så får vi fortsätta diskussionen om en "riktigt" vändskivemodul på Dreamtrack. Modulen är 400x400mm. Namnet på denna modulen blir "Ratata vändskiva" efter min stora idol, hunden Ratata. :D

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
2015-02-06 01.00.13.jpg
2015-02-06 01.00.13.jpg (145.71 KiB) Visad 4610 gånger
2015-02-06 01.00.31.jpg
2015-02-06 01.00.31.jpg (121.94 KiB) Visad 4610 gånger
2015-02-06 01.01.08.jpg
2015-02-06 01.01.08.jpg (134.37 KiB) Visad 4610 gånger
2015-02-06 01.11.47.jpg
2015-02-06 01.11.47.jpg (125.96 KiB) Visad 4610 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Björnligan lokstation

Inlägg av LLJ »

Trevligt!

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"