Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av FreddePettersson »

@ Anders B och Eke
Kan man köra signaltråden i egen tråd, tanken var att detta skulle vara byggtråd. "jag vet, jag har kör lite andra frågor själv" ?
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Eke »

Mmm..... :oops: Jag vet Fredde, men jag har så lätt för att bara sväva iväg! Ska skärpa mig!
Kanske Daniel kan flytta över dom relevanta inläggen i en ny tråd i en passande kategori?

Mvh. Peter
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Inlägg av admin »

Tråden har blivit utbryten från denna tråd: http://modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=21

Mvh Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av AndersB »

Eke skrev:Jaha! Behövs det ingen dcc-boosterbuss då för att driva dekodrarna till växelmotorerna och signalerna?
Räcker det med loconet och någon lokal strömförsörjning då? Kanske inte så dumt i så fall, det blir ju en buss mindre!
De loconet-dekodrar som jag använt (från DAC20/CML och DS64/Digitrax) kör jag enbart på LocoNet och med egen strömförsörjning.
Dom kan dock lyssna på DCC också om man så vill. Strömförsörjning valfritt från dcc eller externt.

En fullt LocoNet-kompatibel pryl skickar ut statusmeddelanden som alla andra kan lyssna på. På det sättet kan ett signalkort lyssna på förändringar hos en speciell växel eller spårindikering och visa rätt signalbild snyggt och fint.
Att använda DCC istället blir nog inte så bra. Krävs att RailCom införs och att dekodrarna blir Railcom-kompatibla. Ett problem är annars ex. lokal omläggning av en växel (med tryckknapp) som då inte kan speglas ut på andra ställverk eller till omgivande signaler.

Skulle man "standardisera" ett gäng moduler att använda växlar/signaler m.m. via LocoNet så fick man boka adresser till sina moduler. På en körning är det sen valfritt om man kopplar in modulerna på det vanliga LocoNet'et eller bygger ett separat. Handlar ju mer om hur belastat det vanliga är på just den körningen.

Finns ett gäng spännande dekodrar av olika slag från Team Digital. Dock har jag inte lyckats läsa ut hur pass LocoNet-vänliga dom är (t.ex. om dom funkar utan dcc och om dom skickar statusmeddelanden etc.)

mvh/anders
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 2012 gånger.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Inlägg av AndersB »

admin skrev:Tråden har blivit utbryten från denna tråd: http://modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=21

Mvh Daniel
Fortfarande specifik "Kristineberg" - kanske skulle vara mer generell och under "El och elektronik"?
mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av AndersB »

Eke skrev:Det har pratats lite om att ha en teknikträff med bara en liten testbana i höst, troligtvis i Stockholm där man kan fokusera lite mer på sånt här som inte hinns med på vanliga träffar, signalbussen är ju en typisk grej som är självskriven att labba med där, och Roco:s nya central skulle man ju kunna klämma lite på också och testa hur den funkar när den kommit!

Mvh. Peter
"Klågerup" med ställverk och dekodrar baserade på CML's prylar, kommer till Älmhultskörningen så vi kan ju dema/spåna lite då.

Roco's nya central verkar läcker - en vecka kvar tills den ska släppas :)
Ska klara LocoNet och Xpressnet samtidigt - dock på olika bussar så skulle man få för sig att blanda körkontroller på en körning så blir det dubbla bussar.
Mycket spännande att se hur dom fått till det!

mvh/anders
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3555
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Inlägg av daniel »

AndersB skrev:Fortfarande specifik "Kristineberg" - kanske skulle vara mer generell och under "El och elektronik"?
mvh/anders
Det är svårt att dela trådar. Det är lätt att det bara blir lösa inlägg utan sammanhang. Därför valde jag att göra som jag gjort. Men skapa gärna en ny tråd och kopiera och/eller citera de gamla inläggen. Det skadar inte om samma information finns i två olika trådar, speciellt inte om det är en följd av att en tråd börjar spreta.

Dock ska jag flytta denna tråd till rätt avdelning, El och elektronik.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: [På byggbordet] Kristinebergs Industriområde

Inlägg av Eke »

AndersB skrev: Roco's nya central verkar läcker - en vecka kvar tills den ska släppas :)
Ska klara LocoNet och Xpressnet samtidigt - dock på olika bussar så skulle man få för sig att blanda körkontroller på en körning så blir det dubbla bussar.
Mycket spännande att se hur dom fått till det!

mvh/anders

@ AndersB, kolla bilagan, Flera bussar i samma kabel!

Mvh. Peter
Bilagor
RJ45 handtagsbuss.pdf
(42.53 KiB) Nerladdad 304 gånger
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Inlägg av AndersB »

Jösses - känns helt klart som du är nyfiken på Z21 :o
Du får rita in lite telefoner och paddor också :lol:
mvh/anders
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Kristinebergs Industriområde - Ställverk och signaler

Inlägg av Eke »

AndersB skrev:Jösses - känns helt klart som du är nyfiken på Z21 :o
Du får rita in lite telefoner och paddor också :lol:
mvh/anders

Nja, telefoner och paddor ska man nog hålla borta från handtagsbussen! ;)

Jo, det är nog så, jag är väldigt nyfiken på om Z21:an håller vad roco lovar! Den har ju många bra egenskaper på pappret!
Kommer nog att köpa en när jag ser att dom har fått alla bussar att funka och att det inte är en massa barnsjukdomar!

RJ45 handatgsbussen är ju mest teoretisk ännu, den måste ju testas också så det inte blir bekymmer med överhörning så bussarna stör ut varandra och sådant, funkar det så kommer jag nog bygga upp ett litet sådant system här hemma för eget bruk!
Sedan får vi väl se om det finns något intresse för att även köra så även på modulträffarna!
Det som krävs i så fall är ju utbytessladdar till körhandtagen och nya handtagspaneler + RJ45kablage, inte så stora grejer egentligen med tanke på vilka fördelar man vinner!

Min tanke är väl att man skulle kunna ha en åttapolig RJ45buss till handtagen och en sexpolig loconetbuss för railsync/boosterbuss och ett extra loconet för signaler och sådant!
Men det kluras även uppe i Stockholm på en stationsbuss baserad på RJ45, så vi går en spännande framtid till mötes hur den nu blir!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"