Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1343
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av StefanFjällemark »

Lite mer om vem som gör vad:

STATIONSÄGARE, detta behöver vi av dig:
  • Att det finns el (230 V) framdraget till stationen med minst 3 lediga uttag för bantelefon, strömmatning till EkeBus och booster.
  • Att stationen har markering av stationsgräns (t.ex. en signal, attrapp eller riktig) så lokförarna vet var man skall stanna. Tänk på att ta till tillräckligt med linje som utdragsspår för eventuell rangering.
  • Att stationen har TAM-blad, penna samt en skrivplats där telefonen också kan stå.
  • Att kontrollera att stationen fungerar (ställverk, växlar, att tåg kan köras på alla stationens spår) och ger klartecken till elansvarig.
I första trafikspelet är det brukligt att ägaren själv är tågklarerare på stationen, så att eventuella problem upptäcks och åtgärdas.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av PerreNygren »

Hej Stefan!
Nu har jag lagt ut en lista med de olika lok och vagnar vi behöver för trafikspelet i Timmele.
Tyvärr, som nybörjare fattar jag inte riktigt detta...
Det har pratats en hel del om att få köra egna tåg i detta trafikspel, är dessa omlopp med i denna bokning av tåg/vagnar, om ja, hur vet jag vilka de är eller kommer det till speciella omlopp för detta?
Om jag bara vill hjälpa till med några vagnar, var och hur anmäls dessa??
Om man vill hjälpa till på en större station med sitt växellok, kan man göra det och hur anmäler man?

Så "krångligt" för en som ska på trafikspel för första gången :?
Men hopas snart på hjälp

MVH Perre
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1343
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack för alla bra frågor. Vi är alla amatörer, så även jag som glömt en del saker.
PerreNygren skrev:Det har pratats en hel del om att få köra egna tåg i detta trafikspel, är dessa omlopp med i denna bokning av tåg/vagnar, om ja, hur vet jag vilka de är eller kommer det till speciella omlopp för detta?
Alla tågsammansättningar i listan är bokningsbara. Om du bidrar med ett tåg får du första tjings att köra detta. Tågen kan sedan komma att köras av andra. Så det går bra att boka in fler tåg, även sådana som du inte själv räknar med att köra. Vi behöver ju fylla hela listan.
PerreNygren skrev: Om jag bara vill hjälpa till med några vagnar, var och hur anmäls dessa??
Du får mejla mig vilket tåg det gäller, så skall jag se om det går att dela upp det i att boka lok och vagnar separat. Jag behöver numret på "Första tåg" och vilken typ av vagnar du har.
Godsvagnar till trafikspelet tar du bara med inkl. vagnskort. Dessa vagnar skall inte bokas i listan.
PerreNygren skrev: Om man vill hjälpa till på en större station med sitt växellok, kan man göra det och hur anmäler man?
Det hade jag glömt bort, så tack för påminnelse. Nu finns både växellok och resevlok med i listan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1343
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 fordonsbehov

Inlägg av StefanFjällemark »

Fortfarande stora luckor att täcka i fordonsparken för trafikspelen. Vill du bidra med lok och vagnar så boka in dessa på https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfitRcnExE_IKvYzX7Aw
Läs mer i tidigare inlägg http://modulsyd.se/forum_new/posting.ph ... 83#pr25243
Så finns det frågor och svar i tråden som kan vara bra att veta, bland annat här: http://modulsyd.se/forum_new/posting.ph ... 83#pr25251
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av Eke »

Fredman skrev:Apropå regler?
Jag har tagit på mig att tillfredsställa telefonsystembehovet till denna träff MEN jag tänker inte tillfredsställa telefonsystemets behov av 230volt vid varje station/lastplats .
Dessutom planerar jag att INTE tillfredsställa någons behov av att programmera lok och/eller FRED handtag. :|
MVH Thomas Fredman
Freddarna kan jag fixa!
Och några lok också, men det finns nog fler som kan programera dessa också, och min Lenzburk står till förfogande för den som vill själv!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Jag har bokat in flera tåg, men har bara ett körhandtag (multimus)
Kan det finnas något att låna, så jag slipper ändra mitt mellan tågen? :(

Undrar Ingvar. :D
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av Eke »

Loklistan är nu låst och utskriven!
Den som ännu inte anmält sina lok kan göra det på plats i Timmele i loklistan som finns på plats!

Ses i morgon! :)
Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"